Et kig ind i Business proces re-engineering

By | marts 24, 2019

Business proces re-engineering (BPR) lyder esoterisk i bedste fald, og måske en lille prætentiøs. Ville det ikke være enklere at sige business proces ændring?

De fleste mennesker forstår hvad en forretningsproces er, men når du kombinerer det med re-engineering, det pludselig lyder vage.

ProSci-sponsoreret BPR Online Learning Center kalder en forretningsproces “et sæt af aktiviteter, der forvandle et sæt af input til et sæt af udgange (varer eller tjenesteydelser) til en anden person eller proces ved hjælp af mennesker og værktøjer.”

Det er simpelt. Den måde, vi tolker som er:

  • der er mange mÃ¥der at drive forretning,
  • NÃ¥r en af disse mÃ¥der ikke fungerer ikke eller anses for at være ineffektive skal den forbedres,
  • visse elementer er indført for at gøre det bedre (“indgange”),
  • disse elementer oversætte til et bedre produkt eller service,
  • at produkt eller service formodes for at tjene en anden person (en kunde, en leverandør, en partner)
  • Det er elementær nok, men hvorfor forretningsprocesser skal være omlagte?

    Det handler om de kunde (og konkurrence)

    Filosofien bag business proces re-engineering er at behage kunden. Af glæde ham, kommer vi til at holde ham at gøre ham til en trofast discipel.

    Rivaler har en lusket måde at snatching kunder væk fra os. Det er ikke fordi denne verden er fuld af sly og onde mennesker, det er fordi vi har tendens til at sidde på vores bunde og tror at vi endelig har fået det gjort. Vi har blevet slap.

    Business procesforbedringer, ifølge ProSci, er ikke forveksles med business proces re-engineering. I stedet for at forbedre på nuværende processer, siger re engineering konceptet, at fordi teknikken er ikke længere holdbar, det har at blive erstattet, opgivet. Der er behov for at etablere en ren tavle, som BPR Online Learning Center lærer os.

    Business proces re-engineering, ligesom DMAIC i Six Sigma, forudsætter en række faser: fase 1 involverer en definition af projektet – dens begrundelse, mål og rækkevidde. Fase 2 dækker hele læringsprocessen hvori vi får så mange oplysninger som vi kan om medarbejdere, kunder, leverandører og konkurrenter – herunder ikke-konkurrenter og justere disse nye oplysninger med teknologi.

    Bevæbnet med denne viden, er den næste fase-fase 3 – at oprette vores mission. Andre kalder det en vision for fremtiden. Dette kræver et nyt sæt af forretningsprocesser. NÃ¥r vi har fastslÃ¥et det ønskede resultat af denne overgang, gÃ¥ vi videre til næste fase, som opfordrer til en handlingsplan, der tillader os at mÃ¥le forskellen mellem vores virksomheds nuværende tilstand og hvor vi ønsker at gÃ¥.

    Når vi når til dette stadium, følge løsninger logisk.

    Hvis du spekulerer stadig, hvad der adskiller business procesforbedringer fra business proces re-engineering, tænke på udgangspunktet: du starter fra en eksisterende proces og ønsker at forbedre det, eller vil du starte forfra?

    Tak til informationsteknologi

    Springe til globalisering. Vi få gang i nye teknologier og de kommer hurtigere, end vi kan lære dem. Der er også den helt nye snak om customer relationship management (CRM) strategier. Vi huffing og stønnende og brister i sømmene. Virksomheder, der ikke har tilpasset globale tendenser eller indført nyere teknologier i deres operationer vil være clobbered af konkurrencen. Dagens virksomheder ikke har råd til at læne sig tilbage og se på, mens andre kæmper med ændringer i branchen.

    Informationsteknologi og oprettelse af nye forretningsmodeller, har verden af e-handel fÃ¥r ny betydning for den mÃ¥de vi driver forretning. Som Hui-Liang Tsai udtrykker det, “e-handel er ikke længere en mÃ¥de at opnÃ¥ en konkurrencemæssig fordel, det er en konkurrencedygtig nødvendighed.” (Information Technology og Business proces re-engineering: nye perspektiver og strategier, Praeger Publishers, Connecticut, 2003). Mens virksomheder forsøger at holde med teknologier, ændrer kunder ogsÃ¥. De er mere krævende, og er aldrig tilfredse. De falder ud af kærlighed, og nødvendigvis behøver ikke at forklare hvorfor.

    Billede hastighed med hvilken oplysninger overføres med blot et klik på musen. Det plejede at være at hastende dokumenter skulle være leveret af særlige messenger eller faxes straks; dokumenter er i dag elektronisk bærbare. Mr. Tsai siger at dette fænomen alene producerer en ny afgrøde af arbejdstagere – han kalder dem videnarbejdere. Vi kigger på omdannelsen af industrielle samfund til et informationssamfund.

    Fremskridt inden for informationsteknologi er kun en af de mange grunde til hvorfor virksomheder har omfavnet business proces re-engineering. Hvis organisationer ønsker desperat at lykkes, skal de først oplysninger – vognlæs af det. For det andet, de har brug at vide, hvordan du slår disse oplysninger til deres fordel. Praksis med business proces re-engineering kan forfine en masse af disse oplysninger i fordøjelig dele.

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.